ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم )

مشخصات فایل مورد نظر در مورد ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم ) آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم )|32018721|dmzدانلود
در 47 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مقدمه

امروزه برخلاف گذشته، ديدگاه‌هاي حاكم بر روان‌شناسي تربيتي بسياري از عوامل و ابعاد يادگيري را قابل تغيير و اكتساب مي‌دانند. يكي از نكات مهم كه همواره مورد تأكيد شناخت گرايان است آموزش‌پذيري بسياري از عوامل دخيل در يادگيري است. شناخت گرايان در آثارشان بر قابل يادگيري بودن خلاقيت، حل مسأله، راهبردهاي شناختي و فراشناختي تأكيد نموده‌اند (بايلز وهمكاران 2001 به نقل از مصرآبادي 1380).
افراد اغلب تصور مي‌كنند كه تنها ارائه مواد آموزشي به فراگيران پاسخگوي مسئوليت آنان است. در حالي كه اين تصور صحيحي نيست و مدرس، معلم، يا مسئولين آموزش بايد راه و روش آموختن و يادگيري مواد ارائه شده را نيز به شاگردان بياموزند (فردانش 1372، ص165).
در فعاليتهاي آموزشي علاوه بر برنامه‌ريزي و سازماندهي منطقي محتواي آموزشي، بايد توجه فراگيران را به اطلاعات جلب كرد و به آنها ياد داد كه اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگرداني كنند و زماني كه اين اطلاعات را نياز داشته باشند به درستي آنها را بازيابي كنند. البته جلب توجه فراگيران، به رمزگرداني اطلاعات و فرايند بازيابي آنها هميشه كار آساني نيست. واقعيت اسف‌بار اين است كه اغلب كودكان و بزرگسالان يادگيرندگان ناكارآمدي هستند (بايلر و اسنومن ، 1993)
واقعيت اين است هنگامي كه ماهيت تكليف يادگيري تغيير پيدا مي‌كند فقط اندكي از فراگيران به اين فكر مي‌افتند كه متناسب با اين تغيير، روشهاي رمزگرداني خويش را تغيير دهند (همان منبع).
يكي از بحث‌هاي مهم مربوط به اين است كه آيا انجام يا اجراي راهبرد به خواست و نيت خود آگاه نياز دارد يا نه؟ قائل نبودن به خواست و نيت خودآگاه به عنوان يكي از ويژگي‌هاي رفتار راهبردي منجر به رفتارهاي زيادي خواهد شد كه از زمانهاي گذشته به عنوان راهبردي محسوب مي‌شدند و حالا به عنوان غير راهبردي طبقه‌بندي مي‌شوند. مثل پردازش خودكار و سطح بالاي متن به وسيله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقريباً هميشه بالقوه خودآگاه مي‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر مي‌توانند خواندن را متوقف كرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فكر كنند.
همچنين راهبردها به طور بالقوه قابل كنترل مي‌باشد: بعنوان مثال مطالعه كنندگان خبره مي‌توانند قسمت‌هايي از متن را كه قادر به درك آن نيستند را به اختيار خود دوباره مطالعه كنند. (پريسلي و همكاران، 1980)
در سه دهه گذشته بسياري از محققان شناختي تحقيقات گسترده‌اي در مورد راهبردهاي شناختي انجام داده‌اند. قسمت عمده‌اي از اين تحقيقات مربوط به يكي از فرايندهاي (تمرين، طبقه‌بندي و تصويرسازي ذهني) در حيطه محدودة يادگيري (مثلاً يادگيري فهرستي و يادآوري متن) بود. تحقيقات اخير توجهي به فراشناخت و دانش طرحواره‌اي نداشت. تا اواسط دهه 70 ميلادي مشخص شد كه انجام انواع مختلف فرايندهاي شناختي نمي‌تواند براي ارائه يك راهبرد خوب كافي باشد و اينكه متغيرهاي راهبردي، فراشناختي و دانش به طرقي پيچيده با هم در ارتباط هستند (براون و همكاران 1983؛ پريسلي و همكاران 1985، به نقل از پريسلي و همكاران 1987).
راهبردهاي شناختي براي كمك به فرد در دستيابي به هدفي خاص (براي مثال درك يك متن) مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تجارب فراشناختي معمولاً قبل و بعد از فعاليت شناختي مي‌آيند. آنها اغلب هنگامي كه فعاليت‌هاي شناختي موفق نيستند اتفاق مي‌افتند مانند اين شناخت كه فرد آنچه را كه خوانده متوجه نشده است. اين بن‌بست فرايندهاي فراشناختي را فعال مي‌نمايد و يادگيرنده تلاش مي‌كند تا اين موقعيت را تصحيح كند (رابتس و اردوس ، 1993، به نقل از لوينگستون ، 1997).


قسمتی از متن پیشینه تحقیق:
انصاري جعفري (1376) در پژوهش خود رابطه راهبردهاي يادگيري با خلاقيت دانش‌آموزان را مورد بررسي قرار داد. در اين پژوهش 263 دانش‌آموزان دختر پايه سوم دبيرستان‌هاي منطقه 8 آموزش و پروش شهر تهران به عنوان آزمودني حضور داشتند. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه بين دو گروه خلاق و غيرخلاق در استفاده از راهبردهاي يادگيري تكرار، بسط‌دهي، و سازمان‌دهي تفاوت معني‌دار وجود ندارد. ولي در استفاده از راهبرد نظارت بر درك مطلب، بين دو گروه خلاق و غيرخلاق تفاوت معني‌دار مشاهده مي‌شود.
متولي (1376) در پژوهشي كه تحت عنوان بررسي تأثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خواندن، درك مطلب و سرعت يادگيري دانش‌آموزان كلاس‌هاي اول دبيرستان‌هاي دخترانه شهرستان فردوس انجام داده است، به اين نتيجه رسيده است كه آموزش راهبردهاي فراشناختي با روش آموزش دوجانبه به دانش‌آموزان، تأثير مثبت بر خواندن، درك مطلب و سرعت يادگيري آنان داشته است.


فهرست مطالب به شرح زیر می باشد :
2ـ1 مقدمه
2ـ2 تعريف راهبردهاي يادگيري
2ـ3 راهبردهاي شناختي
2ـ3ـ1 راهبردهاي تكرار يا مرور
روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار
2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنايي
روش‌ها و تاكتيك‌هاي گسترش معنايي
2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهي
روش‌ها و راهكارهاي سازمان‌دهي
2ـ4 راهبردهاي فراشناختي
2ـ5 دانش ويژه راهبرد
2ـ6 دانش راهبرد اسنادي
2ـ7 تفاوت‌هاي جنسي در استفاده از راهبرد
2ـ8 راهبردهاي يادگيري و رشد
شكل (2-6) الگوي پيشنهادي تنظيم فعاليتها و راهبردهاي يادگيري
2ـ9ـ پيشينه عملي تحقيق
2ـ10ـ پژوهش‌هاي خارجي
2ـ11ـ پژوهش‌هاي داخلي
فهرست منابع فارسي
فهرست منابع انگليسي



پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

مطالب دیگر:
📒بررسی سیاره ی زمین📒بررسی سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی📒بررسی سیل و سیلاب📒بررسی سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر (CVT)📒بررسی شبکه های عصبی مصنوعی📒بررسی شناسایی و ارزیابی خطرات محیط كار📒بررسی شیوه های درمان در حیطه اختلالات دیداری( در یادگیری)📒بررسی صرفه جویی در موتور های الکتریکی📒بررسی صنعت كاغذ سازی📒بررسی ضعف در تفكر حل مساله(اختلال در ریاضیات)📒بررسی طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی📒بررسی طراحی قالبهای فلزی📒بررسی طراحی و ساخت PLC ساده ای توسط میكروكنترلر 80C196📒بررسی طراحی وب سایت📒بررسی طرح تدریس علوم پایه پنجم(مبحث ماشین ها)📒بررسی طرح توجیهی و کار افرینی پروش و تکثیر ابزیان📒بررسی طرز عمل آهن های خاكستری (gray irons)📒بررسی طرز کار موتور های دیزل📒بررسی علایم،تابلو ها و تجهیزات مکانیکی📒بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی(گزارش)